6 grootste fouten van beginnende zangers

Wat zijn de grootste fouten van beginnende zangers

In mijn zanglessen zie ik veel verschillende mensen en dat maakt lesgeven erg spannend. De meeste van mijn studenten hebben nog nooit zanglessen gehad. Er komen veel nieuwe indrukken op je af als je begint met zanglessen en daarom is het logisch dat je ook wat problemen tegenkomt tijdens de lessen of bij het oefenen thuis. Dit kan je vooruitgang vertragen en ontmoedigend werken.

Het is mijn taak als docent om aan te geven wat je ontmoedigd maakt. Om je vooraf voor te bereiden op de obstakels die je misschien tegenkomt, heb ik hier zes van de grootste fouten van beginnende zangers opgeschreven:

6 grootste fouten van beginnende zangers

  1. Te veel van jezelf verwachten
  2. Te veel tegelijk willen zingen
  3. Bang zijn om lelijk te zingen
  4. Jezelf veroordelen als je faalt
  5. Alleen maar door liedjes of stukken heen zingen bij het oefenen
  6. Te snel opgeven

Dit artikel gaat dus niet over technische obstakels, zoals pijn bij het zingen, veel lucht op de stem of het niet kunnen halen van hoge noten. Daarvoor neem je zanglessen. Wat hier van belang is, is wat er daarnaast gebeurt.

1. Te veel van jezelf verwachten

Bijna iedereen die voor het eerst op zangles komt, heeft een nummer of artiest die als voorbeeld dient van wat ze willen bereiken. En vaak zijn dit moeilijke stukken of ongelooflijk goede artiesten. Dit kan veel inspiratie geven om te beginnen met zingen, maar het kan je ook te hoge verwachtingen van jezelf geven. Professionele zangers hebben jaren elke dag gestudeerd (nee, niet twee maanden of tien lessen) om de moeilijkste stukken te kunnen zingen.

Je kunt heel veel leren in zanglessen. Zangtechniek en zuiver zingen, bijvoorbeeld, is voor de meeste mensen leerbaar met de juiste instructie en oefening. Je kunt snel vooruitgang merken, maar je zult niet alles perfect zingen van de ene op de andere dag. (En de spoiler waarvan je al wist dat die zou komen: dit zal ook nooit perfect zijn.)

Een kind dat loopt leert ook niet rennen door een marathon te rennen, maar door van de tafel naar de bank twee stappen verderop te lopen. Daarom moet je niet meteen je favoriete stuk of nummer willen zingen als dit nog erg moeilijk is, maar eerst oefenen om naar de keukentafel te lopen. Ik, als docent, kan je helpen bij het kiezen van stukken die goed passen bij je ontwikkeling. Ondertussen, kun je zoveel als je wilt luisteren naar je favoriete liedjes.

2. Te veel tegelijk willen zingen

Een vraag die ik vaak krijgis: welk soort muziek past bij mijn stem? Er is een ongelooflijke hoeveelheid geweldige muziek voor zangers. Soms raken studenten geobsedeerd met het vinden van het beste soort muziek voor hun stem. Elke les proberen ze twee nieuwe dingen thuis die waarschijnlijk veel beter passen dan het vorige lied dat we deden. Het oude lied werd weggegooid hoewel er zeker verbetering mogelijk was. In plaats van zich te fixeren op één stuk, raken ze overweldigd door de mogelijkheden.

Je kunt werken aan veel aspecten: zingen met minder luchtstroom, wat te doen met je mond, hoe een melodische lijn te zingen, wanneer te ademen, enz. Aangezien je maar op één ding tegelijk kunt concentreren, moet je al deze dingen ook apart leren. En dan moet je ook leren om al die verschillende dingen die je apart hebt geleerd tegelijkertijd te kunnen doen. Elk lied heeft zijn eigen uitdagingen en je kunt meerdere lessen aan een lied besteden voordat je het beheerst.

Voel je je geobsedeerd door welk liedje bij je stem past?

3. Bang zijn om lelijk te zingen

Je begint met zangles om mooier te leren zingen. Lelijk zingen is precies waar je vanaf wilt. We hebben vaak een relatief vast beeld van wat een mooie zangstem is en willen dat beeld overbrengen als we zingen. Alleen mensen die net beginnen met zingen hebben maar een klein vocabulaire aan zangklanken en kunnen nog niet kiezen welke klank ze willen gebruiken.

Bovendien hebben mensen ook een natuurlijk timbre. Verschillende kenmerken beïnvloeden dit, zoals de grootte en vorm van de mond, neus en keelholte en de positie van de tong en kaak. Het is mogelijk om zangtechniek te gebruiken om nieuwe kleuren in de stem te ontdekken.

 

Stel dat je in je hoofd hebt dat een mooie stem een heel vol en groot geluid heeft, maar dat jouw stem zachter en scheller is. Dus als je zingt, probeer je vol te klinken, maar omdat je nog geen uitgebreide zangwoordenschat hebt, kun je nog geen strategie kiezen. Daarom zing je onbewust steeds op dezelfde manier.

 

In zangles leer je je stem als instrument te gebruiken. Je ontdekt de verschillende klanken die je stem heeft. Deze passen soms niet in wat je in je hoofd hebt als “mooi”. Maar om keuzes te maken in de manier waarop je wilt zingen, moet je zoveel mogelijk delen van je stem gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld ronder zingen in een droevig lied, terwijl je in een ander boos lied je schelle klank kunt gebruiken.

 

De stem is zo verbazingwekkend expressief dat jezelf beperken tot wat je denkt dat een goed geluid is, tijdverspilling is.

4. Jezelf op de kop geven als je faalt

Ik hoor vaak in de lessen als we iets nieuws proberen: “Ja, maar dit zou ik gewoon moeten kunnen.” In feite is het hele punt waarom iemand bij mij les neemt, om te leren iets te kunnen. Om iets te leren, moet je het proberen en oefenen. Iets begrijpen is niet meteen iets kunnen.

 

Het kan verschillende gevolgen hebben als je jezelf blijft straffen tijdens het leerproces. Hoe strenger je voor jezelf bent dat iets niet meteen lukt, hoe meer je gefocust bent op je falen in plaats van op wat je aan het leren bent. Zingen kan een stressvolle ervaring worden onder de druk van zelfopgelegde straffen. Dit kan leiden tot slechtere prestaties en een verminderd vermogen om informatie te leren en te onthouden.

Bovendien kan het je motivatie om te blijven leren verminderen. Je kunt het gevoel hebben dat je nooit goed genoeg bent en nooit de gewenste resultaten zult behalen, waardoor je minder gemotiveerd bent om te blijven leren.

 

In plaats van jezelf te straffen, is het beter om fouten te zien als een natuurlijk onderdeel van het leerproces en als kansen om te groeien en te verbeteren. Het is essentieel om jezelf aan te moedigen en te belonen voor je inspanningen, zelfs als je niet de gewenste resultaten hebt bereikt. Door jezelf te belonen en te erkennen voor wat je hebt geleerd en bereikt, zul je gemotiveerder en zelfverzekerder zijn en beter in staat om te blijven leren en groeien.

5. Alleen liedjes of stukken doorzingen tijdens het oefenen

Het kan moeilijk genoeg zijn om de tijd te vinden om te oefenen. Daarom, is het nuttig om je tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken tijdens het oefenen. In het begin, heb je niet zoveel hulpmiddelen om te oefenen; je krijgt die tijdens de lessen die je hebt. Maar wat in geen enkel opzicht goed werkt is om gewoon stukken geheel door te zingen. Als je 20 minuten hebt om te oefenen, is het beter om alleen het refrein te oefenen dan het hele lied. Als je een uur hebt, is het logischer om elke strofe voor 20 minuten te doen en dan het refrein voor 20 minuten.

6. Te snel opgeven

Iets leren kost moeite en energie. Het kost onze hersenen energie om informatie te verwerken, op te slaan en weer op te roepen. Daarnaast kan het leerproces mentaal en fysiek uitputtend zijn, vooral als we ons langere tijd op een bepaald onderwerp of een bepaalde vaardigheid moeten concentreren.

 

Ik hoor vaak in de klas: “Het werkt nu niet omdat ik aan het overdenken ben.” Dan willen ze het liefst stoppen met oefenen. Meestal concentreren mensen zich dan pas op het juiste onderwerp. Op dat moment stoppen met de oefening is zonde. Maar omdat leren aanvankelijk meer inspanning kost en mensen willen dat iets meteen lukt (zie punt 4), geven ze de oefening op.

 

Je hebt ook geen inspiratie of motivatie op het moment nodig om een oefening te doen; je moet hem doen als je vooruitgang wilt boeken. Herhaling en consistentie zijn essentieel voor het versterken van de neurale verbindingen in onze hersenen die betrokken zijn bij het leren en uitvoeren van vaardigheden.

 

Je ziet dus dat het belangrijk is om te blijven oefenen, zelfs als het vervelend of vermoeiend lijkt. Uiteindelijk zul je tot meer in staat zijn; van daaruit krijg je de inspiratie en motivatie om nieuwe stukken te proberen.

Feedback krijgen en doelen stellen voor elke oefening kan het oefenen veel leuker maken. En natuurlijk kun je ook pauzes nemen als je de oefening een paar keer hebt herhaald.

7. BONUS: Geen zin om in muziektheorie te duiken

Muziektheorie is een enorm breed onderwerp. Muziektheorie kan angstaanjagend klinken als je nooit muziekles hebt gehad. Je wilt genieten van zingen en luisteren naar muziek en je niet bezighouden met de complexe theorie. Bovendien, het kost extra tijd om muziektheorie te leren, en het is al moeilijk genoeg om tijd te vinden in je drukke week om te oefenen met zingen. Dus het is ook niet verwonderlijk dat studenten me vertellen dat ze niet geïnteresseerd zijn in het leren van muziektheorie.

 

Toch, ik wil een pleidooi houden voor muziektheorie omdat het een belangrijk onderdeel is van het begrijpen en maken van muziek. Het kan je helpen melodieën te begrijpen, harmonieën en ritmes, en het kan je beter laten communiceren met andere muzikanten. Het kan je ook helpen je eigen muziek te creëren en je algemene muzikale vaardigheden te verbeteren. Met de juiste begeleiding en middelen, kan het leren van muziektheorie een waardevolle ervaring zijn voor elke muzikant.

Wil je beginnen met zanglessen?

Leer je stem beter kennen in groepszanglessen of privélessen.

Als je geen ervaring hebt met het maken van muziek, is de kans groot dat je op zoek bent naar gemakkelijke, toegankelijke en leuke zanglessen voor volwassenen. Wat als je deze ervaring met gelijkgestemden zou kunnen delen? Mensen die graag leren in een open omgeving zonder de druk om voor de docent op te treden.

Als je jezelf hierin herkent, dan zijn de groepszanglessen van Studio MusicalMente het nieuwe format voor jou!

Boukje-kleur-licht-vierkant-1-1.jpg