
Bang om te zingen?
Op slecht zingen (of terwijl je vindt dat je niet zo goed bent) zit een taboe. Dat is jammer, want de meeste mensen kunnen beter leren zingen.
Je bent op deze pagina, omdat je graag beter wil worden in zingen, maar je niet weet waarom je zangles zou moeten nemen. Ik wil je in deze blog belangrijke redenen geven waarom zangles je op weg helpt om beter te gaan zingen.
Zingen is al heel leuk en wordt alleen maar leuker als je beter weet wat je aan het doen bent met je stem en waarom en zo kun je steeds een beetje verder komen. Het is net als het bakken van een taart: je weet dat je iets kan maken met bloem, suiker en boter, maar als je ook de goede hoeveelheden weet, krijg je de gewenste resultaten. Na die taart kun je een nieuwe stap maken en iets nog uitdagenders proberen te bakken.
Nu denk je misschien: ‘ja hoor, maar zingen is vals en lelijk OF mooi… Dus, waarom zangles nemen?’ Met zangles zijn er heel veel stappen die je kan nemen en je zangdocent is degene die je helpt deze te vormen en uit te voeren. Ik zal er hier alvast 9 geven:
Er werken een heleboel spieren samen om jouw stem te laten klinken. Deze kunnen net als een acrobaat geleerd worden meer ingewikkelde trucjes te doen. Hiervoor moet je de meest optimale omstandigheden creëren, bijvoorbeeld door te leren hoe je je adem gebruikt en je kaak ontspant.
De manier waarop je je stem gebruikt, heet ‘zangtechniek’ en hoe meer techniek je hebt, hoe meer liedjes je kunt zingen en hoe beter ze zullen klinken. In jouw zangles, zal je docent aandacht besteden aan wat er nodig is om jouw techniek te verbeteren en je hier onmiddellijk feedback over geven. Het verschilt per persoon wat er kan worden verbeterd. (Natuurlijk kun je niet al deze spieren zien bewegen, maar met metaforen, uitleg, je voelen en je oren kun je ver komen.)
Hoe meer muziek je zingt (of speelt), hoe moeilijkere muziek jouw oren en stem aankunnen, ongeacht welke stijl het is. Als kinderen zijn we gewend om simpele liedjes te zingen in een voor ons bekend idioom. Met deze liedjes bouwen we repertoire op. Als je dan op een gegeven moment stopt met zingen, zal je jouw stem en muzikaal gehoor niet verder ontwikkelen en daardoor wordt het moeilijker om nieuwe en moeilijkere liedjes te zingen. Dit is waarom zo veel mensen denken dat ze niet kunnen zingen.
Hoe meer muziek je zingt (of speelt), hoe moeilijkere muziek jouw oren en stem aankunnen, ongeacht welke stijl het is. Als kinderen zijn we gewend om simpele liedjes te zingen in een voor ons bekend idioom. Met deze liedjes bouwen we repertoire op. Als je dan op een gegeven moment stopt met zingen, zal je jouw stem en muzikaal gehoor niet verder ontwikkelen en daardoor wordt het moeilijker om nieuwe en moeilijkere liedjes te zingen. Dit is waarom zo veel mensen denken dat ze niet kunnen zingen.
Gelukkig maakt het niet uit welk niveau je hebt, er is altijd ruimte voor nieuwe liedjes, liedjes die net een stap verder gaan dan degenen die je daarvoor zong. Als je begint met hardlopen, ga je ook niet meteen een marathon lopen. Je docent zal je helpen om de juiste uitdaging op dat moment te vinden, zodat je een nieuwe stap kan zetten in je zangles.
Wat zo mooi is aan zingen, is dat je ook de tekst hebt waar je je in kan verdiepen. Dit is een ander punt waar jouw docent in de zangles op kan focussen. Wat betekent de tekst letterlijk? Wat betekenen de woorden voor jou? Wie heeft het libretto of gedicht geschreven? Hoe kun je ervoor zorgen dat de luisteraar de tekst verstaat zelfs als ze de taal niet verstaan? Is er een andere manier waarop je de tekst kunt interpreteren? Je kan de tekst zo belangrijk maken als je wil. Zingen vanuit de tekst zal altijd een andere dimensie geven aan jouw liedjes.
Als je nog geen noten kan lezen, kun je dit zeker nog leren. Er is wel een verschil tussen weten welke noot je ziet op papier en met verschillende noten op een papier een melodie kunnen zingen. Voor de eerste hoef je verder niets te weten van muziek te weten (afgezien daarvan is het sowieso nuttig om iets van muziektheorie te weten als je muziek maakt).
Voor de tweede, moet je jouw oren en hersenen op zo’n manier trainen dat ze de geschreven noten kunnen koppelen aan de muzikale patronen die je in je hoofd hebt. Dit begint bij het herkennen vaneen simpele geschreven melodie die je al kent en gaat daarna verder in het voorspellen van de noten die komen voordat je ze geschreven ziet. Hiervoor heb je geen absoluut gehoor nodig (op verzoek een specifieke toon kunnen zingen), maar muzikaal voorstellingsvermogen, dit heet ook wel audiatie.
Hoor meer over Audiatie en een Absoluut gehoor.
Het is heel fijn om muziek te zingen die we goed kennen en waar we van houden, maar het kan ook leuk zijn om met jouw docent muziek te ontdekken in andere genres en te zien hoe je je deze eigen kan maken (of niet, als je besluit dat je het niks vindt). Het is zoals met eten: soms moet je het een paar keer proberen voordat je gewend raakt aan de smaak en het kan waarderen. Er zijn zoveel werelden van muziek die je kunt ontdekken, dus waar wacht je op?
Vertrouwen hebben is ontzettend belangrijk bij het zingen. Het wordt vaak onderschat hoe belangrijk. We kijken graag programma’s zoals “The Voice” waarin het het leukste is als de juryleden mensen die niet kunnen zingen of fouten maken de grond in boren. Hoe zenuwachtiger ze zijn, hoe slechter ze zingen en hoe dieper ze de grond in worden geboord (en in willen zakken).
Dit is een neerwaartse spiraal voor iedere zanger. Daarom is het zo belangrijk om in de zangles aan strategieën te werken om om te gaan met zenuwen, bad-voice-days, commentaren van anderen en je eigen hoofd.
Wanneer je net begint, kan het lang duren voordat je een stuk of lied hebt ingestudeerd. Hoe meer je studeert, hoe sneller je wordt en hoe meer muziek je kan zingen. Ook hierbij kan je docent jouw helpen om de goede stukken voor jou op dat moment te vinden, zodat het niet te saai wordt.
De meesten van ons hebben een nette opvoeding gehad, zodat we ons gedragen zoals de maatschappij van ons verwacht. We spreken altijd netjes, op het goede volume en hebben gewoonlijk geen emotionele uitbarstingen als een tweejarig kind. In de zangles kun je ieder geluid maken dat je wil, omdat je alleen door verschillende dingen te proberen, je stem kan veranderen en uit kan vinden wat voor jou en jouw stem het beste is. Deze geluiden kunnen eerst heel ruw zijn, maar kunnen daarna getransformeerd worden in een verfijnder, maar toch eerlijk geluid: jouw zangstem.
Er is geen vast recept voor een stappenplan voor het zingen. Het is belangrijk dat je uitvindt wat jouw stappen zijn en jouw zangdocent kan je hierbij helpen. Dit is waarom je jouw eerste zangles moet nemen.
Lees hier meer over de zanglessen en plan je introductiegesprek.
Boukje wil jou helpen om je stem verder te ontwikkelen.
Op slecht zingen (of terwijl je vindt dat je niet zo goed bent) zit een taboe. Dat is jammer, want de meeste mensen kunnen beter leren zingen.
In dit artikel geef ik vier redenen waarom je een geknepen gevoel in je stem kunt hebben. In andere woorden: waarom je waarschijnlijk veel te ontspannen in je lichaam bent, zodat te veel spanning op je tere stembanden terecht komt. De eerste twee zijn fysiek en de laatste twee zijn psychologisch. Ze versterken elkaar.
Ook zo’n bang om een foutje te maken als je muziek maakt? Je bent niet de enige. Het probleem met fouten en muziek maken is dat je vaak maar één kans hebt om het goed te doen. Maar, is perfectie wel belangrijk? Of mag je fouten maken in muziek?